آتش پنهان نگاهی به آثار و اندیشه های خلیل صارمی نایینی (ناصر) شاعر و نویسنده انقلاب و دفاع مقدس ،جانباز شیمیایی و استاد هنرهای رزمی
| ||
به نام خدا ایام شهادت زهرای اطهر سلام الله علیها برآقا بقیه الله الاعظم و همه رهروان آن حضرت تسلیت باد آیاتی ازقرآن در شأن حضرت فاطمه سلام الله علیها در منابع اهل
سنت در خصوص آیه تطهیر (...إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ
لِیُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیرًا) در حدیث
3206 سنن ترمذی آمده است وقتی این آیه نازل شد پیامبر (ص) شش ماه متوالی به در خانه
حضرت زهرا (س) مراجعه و این آیه را تلاوت میكرد. همچنین در حدیث 2424 صحیح مسلم نیز آمده است؛ حضرت
پیامبر (ص) به خانه زهرا (س) میرفت، پارچه پشمینه به دور خود و اهل خانه میپیچید
و این آیه را تلاوت میكرد. ماجراهای مشابهی نیز در كتابهای فضائلالصحابة و معجمالكبیر
نقل شده است. آیه 61 سوره آلعمران (...فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ
أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءكُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءكُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَكُمْ...)
به عنوان مدرك دیگری برای اثبات حقانیت حضرت زهرا (س) می باشد که در جلد چهارم، حدیث
شماره 32 صحیح مسلم از زبان «سعد بن أبی وقّاص» آمده است كه وقتی آیه مباهله نازل شد،
پیامبر (ص)، علی، زهرا و حسنین علیهمالسلام را صدا كرد تا با آنها در محل موعود حاضر
شود. این حدیث در كتاب سنن ترمذی، جلد 5، حدیث شماره 3724 نیز آمده است. همچنین آیات 7 تا 9 سوره مباركه انسان و ماجرای
نذر حضرت علی (ع) و فاطمه (س) و روزهداری آنها و بخشش افطار به فقیر، یتیم و اسیر
است و این روایت در جلد چهارم، صفحه 169 تفسیر كشاف آمده است. یكی دیگر از آیاتی كه
شأن نزول آن را مرتبط حضرت زهرا (س) میدانند، آیه 18 سوره مطففین (كَلَّا إِنَّ كِتَابَ
الْأَبْرَارِ لَفِی عِلِّیِّینَ) است. در جلد دوم صفحه 405 شواهد التنزیل آمده است
كه ابنعباس، مصادیق «ابرار» در این آیه را جویا میشود و پیامبر (ص) اهلبیت (ع) را
معرفی میكند. علاوه بر اینها آیه 9 سوره حشر (وَالَّذِینَ تَبَوَّؤُوا
الدَّارَ وَالْإِیمَانَ مِن قَبْلِهِمْ یُحِبُّونَ مَنْ هَاجَرَ إِلَیْهِمْ وَلَا یَجِدُونَ
فِی صُدُورِهِمْ حَاجَةً مِّمَّا أُوتُوا وَیُؤْثِرُونَ عَلَى أَنفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ
بِهِمْ خَصَاصَةٌ وَمَن یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ) را
نیز یكی دیگر از این آیات میتوان عنوان كرد؛ در شواهدالتنزیل و مجمعالبیان آمده است
كه ابنعباس از پیامبر در خصوص «یؤثرون» سؤال كرد كه یا رسولالله! این جماعت كیستند
كه خدای تعالی محبت آنها را بر ما واجب گردانیده است؟ و فرمود: علی و فاطمه و حسن و
حسین (ع). ضمن اینکه در آیه 35 سوره نور (اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ
وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَةٍ
الزُّجَاجَةُ...) «مشكوة» چراغدانی است كه از قسمتهای مختلف چراغ محافظت میكند. روایات
مختلف مراد از «مشكوة» را حضرت زهرا (س) دانستهاند، چرا كه از وظایف ایشان حفظ اعضای
چراغ یعنی پیامبر (ص) امیرالمؤمنین و حسنین (ع) بود. شبههای نیز مطرح میكنند كه در
جریان آتشزدن خانه امیرالمؤمنین (ع) چرا با وجود حضور علی (ع) در خانه، حضرت زهرا
(س) پشت درآمد؟ یكی از دلایل این حضور، «مشكوة بودن» حضرت زهرا (س) است كه برای حفظ
یكی از اعضای چراغ اقدام كرده، چنانچه پیش از آن نیز در ماجرای جنگ احد و مجروح شدن
پیامبر (ص) از ایشان نگهداری و مراقبت كرده بود. در خصوص دلیل دوم پاسخ به شبهه بایستی گفت: خود
حضرت زهرا (س) در یكی از روایات میفرماید: آمدم پشت در تا مهاجمان خجلتزده شوند
و به حرمت دختر رسول خدا (ص)، از تصمیم خود بازگردند. البته دلیل دیگری هم برای حضور
حضرت زهرا (س) عنوان شده كه همانا اهمیت ولایت و دفاع از ولی عصر است. در مورد آیات «إنّا انزلناه فی لیلة المباركة» و
«إنّا انزلناه فی لیلة القدر» در تفسیر فرات كوفی، «لیلة» را «فاطمه» معرفی كردهاند،
بدین معنا كه خداوند قرآن را در شأن وجودی حضرت زهرا (س) نازل كرده است. این حدیث
در جلد اول ، صفحه 478 كتاب كافی نیز موجود است. و همچنین شأن نزول سوره مباركه كوثر در شرح نهجالبلاغه
«ابنابیالحدید» مرتبط با حضرت زهرا (س) عنوان شده است میلاد صارمی نایینی طبقه بندی: قرآن و فاطمه سلام الله علیها، برچسب ها: فاطمه سلام الله علیها، حبیبه خدا، کفو علی علیه السلام، شاعر و نویسنده معاصر، استاد نایینی بنیانگذار کونگ فو تو آد در مناطق شرق اصفهان بزرگ دهه 60، استاد ناصر، استاد نایینی، [ جمعه 1397/11/19 ] [ 06:53 بعد از ظهر ] [ میلاد صارمی نایینی ]
![]() فضایل فاطمه زهرا(علیها السلام) مقدمه سخن در تجسم لیلة القدر
و تمثیل فضایل فرشته در صورت انسان است. آنكه دختر و مادر، براى پیامبر(صلى الله علیه
وآله)بود، و كوثرى در جریان براى كوباندن تكاثر. او كه آزادى و آزادگى
را به ما آموخت و درس صبر و پایدارى در برابر جور داد. او كه افزون بر گفتار
منطقى و پشتیبانى از گفتگوهاى علمى، به موقع فریاد و هیبت الهى داشت. او كه شهادت را نه در
شعار بلكه در عمل استقبال كرد و ستم و ستمگر را قابل گفتگو ندانست. همو كه تنها اسوه زنان
بلكه اسوه زنان و مردان بود. او تجسم كمالات انسانى
بود و برخوردار از بالاترین شایستگیهاى آدمى. همو كه مقامش عصمت كبرى است و بزرگترین
شافعه روز جزا. بالاترین ستمها براى او
غصب وصایت بود و مهم ترین اقدامش احقاق حق. زهرا(علیها السلام) وجودش
نشانه راه است و با على(علیه السلام)بودنش، نشانه همه چیز. ولى او تنها به این قناعت
نكرد، كه براى حقانیتش اقدام ها كرد و به مهاجر و انصار اتمام حجت نمود.1 در این گفتار كوتاه بر
آنیم تا فاطمه(علیها السلام) را در كلام خداوند جستجو نماییم. چون ما انسانهاى خاكى
قادر به بر شمارى فضایل او نیستیم براى همین در لابلاى كلام الهى به جستجوى زهراء(علیها
السلام)مى رویم. فضیلت فضیلت خلاف رذیلت و نقصان
به معناى برترى و داراى درجات و مقامات بلند است.2 و به معناى برترى شخصیتى، اخلاقى و روحى است.3 امّا اینكه فاطمه(علیها
السلام) داراى فضایل بى شمارى است، تردیدى وجود ندارد، و مى توان آنها را به سه دسته
كلى تقسیم كرد: 1 ـ فضیلت هاى فردى حضرت زهرا(علیها السلام ( فضیلت دانش وافرداشتن. فضیلت احراز مقام مجاهدت
در راه خدا. بهترین بنده خدا بودن. نائل آمدن به مقام ایثارگرى. فضیلت هجرت در راه خدا
از مكه به مدینه. فضیلت صبر و پایدارى در
راه خدا. 2 ـ فضیلت خانوادگى: فضیلت دختر بودن براى
رسول خدا(صلى الله علیه وآله ( فضیلت داشتن مادرى چون
خدیجه. فضیلت داشتن همسر چون
على(علیه السلام ( فضیلت داشتن فرزندان چون
حسن و حسین(علیهما السلام ( فضیلت مادر بودن براى
ائمه و حضرت مهدى. فضیلت مصداق بودن اهل
البیت
فضیلت داشتن عموى چون
حمزه. فضیلت اهل كساء بودن. فضیلت كسى كه در شأنش
آیات و سوره هاى زیادى نازل شده. فضیلت شهادت تمامى خانواده
اش در راه خدا یا اسیر شدن در راه خدا. فضیلت معصوم بودن خودش،
پدرش، همسرش و فرزندانش. 3 ـ فضیلتهاى اجتماعى: فضیلت اصلاح گرى و آگاهى
دادن اجتماعى و دینى به مردم. فضیلت همدردى و انفاق
و ایثار به مردم. فضیلت شاگرد پرورى. فضیلت افشاگرى، و مبارزه
با منافقین، و منحرفین، با خط امامت معصوم. فضیلت دفاع از نظام سیاسى
مبنى بر اصل امامت و ولایت.4 باید بدانیم كه این فضیلتها
به عنوان یك اصل، در زندگى فاطمه زهرا(علیها السلام) وجود داشت، امّا برخى از آنها
در وجود آن حضرت جلوه اى خاصى داشتند، كه ما در این گفتار به برخى از فضائل آن حضرت
در قرآن اشاره مى كنیم: فضائل فاطمه (س) در قرآن زهراء(علیها السلام) كوثر
است إنّا اعطیناك الكوثر،
فصلّ لربّك وانحر، إنّ شانئك هو الأبتر. (كوثر، 108/); ما به تو كوثر(خیر و بركت فراوان)
عطا كردیم. پس براى پروردگارت نماز بخوان و قربانى كن. و بدان دشمن تو قطعا بریده نسل
و بى عقب است. سوره كوثر در عین اختصار
در بردارنده اسرارى است كه حتى بزرگان ما نیز از دستیابى به آن ژرفناى او عاجز ناتوانند5 . یكى از نامهاى مبارك فاطمه
زهراء(علیها السلام) «كوثر» است. «كوثر» بر وزن «فَوعل»، به معناى «خیر كثیر و
فراوان» مى باشد. گستره معنایى این واژه چنان وسیع است كه مصادیق بى شمارى از جمله
«خیر بى نهایت» را شامل مى شود. در تفاسیر شیعه و سنّى معانى بسیارى براى «كوثر» ذكر
شده است كه همگى از مصادیق «خیر كثیر» مى باشند; مصادیق چون: 1 ـ حوض و نهر كوثر در جنّت كه تعلق به پیامبر
دارد و مؤمنان به هنگامه ورود به بهشت از آن سیراب مى شوند. 2 ـ مقام شفاعت كبرى در روز قیامت. 3 ـ نبوت. 4 ـ حكمت و علم به حقایق اشیا. 5 ـ قرآن. 6 ـ كثرت اصحاب و پیروان. 7 ـ كثرت معجزات. 8 ـ كثرت علم و عمل 9 ـ كثرت معرفت در توحید. 10 ـ كثرت نعمت هاى دنیا و آخرت. 11 ـ نسل كثیر و ذریه فراوان كه در گذر زمان باقى
بمانند، و بى تردید از این فراوانى ذریه و باقى ماندن نسل از وجود دختر والا گهر پیامبر،
فاطمه زهرا(علیها السلام)، نشأت گرفته است6. اما به عقیده بسیارى از
علماى شیعه و پاره اى از اهل سنت، بارزترین مصداق «كوثر» وجود نازنین حضرت زهرا(علیها
السلام)مى باشد7. طهارت زهراء(علیها السلام ( انما یرید الله لیذهب
عنكم الرجس اهل البیت و یطهركم تطهیرا (احزاب، 33 / 33) ; خداوند فقط مى خواهد پلیدى و
گناه را از شما اهل بیت دور كند و كاملاً شما را پاك سازد. به شیوه گوناگون از طریق
فریقین آمده است كه رسول خدا(صلى الله علیه وآله) فرمودند: «نزلت هذه الآیة فى خمسة:
فى وفى علىّ و فاطمه، و حسن و حسین»; این آیه در مورد عظمت پنج تن نازل شده است: من
على، فاطمه، حسن و حسین 8. پس فاطمه (علیها السلام)
طبق نزول این آیه از هر گونه رجس و گناه پاك است، و عصمت مطلق دارد. از آنجاى كه اراده حقّ
تعالى بر این قرار گرفته است كه نبوّت و وصایت منصب خاصّ مردان باشد، اگر چنین نبود
به حضرت زهرا(علیها السلام) نیز عطا مى شد. زهراء(علیها السلام) لیلة
القدر است (حم، و الكتب المبین، إنّا انْزَلنه فى لیلة
مّباركة إنّا كنّا منذرین، فیها یفرق كلّ أمر حكیم)(دخان، 44/1 ـ 4); سوگند به این
كتاب روشنگر، كه ما آن را در شبى پر بركت نازل كردیم; ما همواره انذار كننده بوده ایم،
در آن شب هر امرى بر اساس حكمت (الهى) تدبیر و جدا مى گردد. بنابر روایات متعدد و
معتبرى كه از ائمّه طاهرین(علیهم السلام) رسیده، حقیقت لیلة القدر به وجود فاطمه زهرا(علیها
السلام)تفسیر شده است. از آن جمله، بیان نورانى امام موسى بن جعفر(علیه السلام) در
تفسیر آیات آغازین سوره دخان مى باشد: مردى نصرانى به خدمت امام
موسى كاظم(علیه السلام) شرفیاب شد و در بین سؤالات متعدّدى كه بیان مى داشت تفسیر باطن
این آیات را جویا شد: امام در پاسخ فرمودند:
اما «حم»، محمّد(صلى الله علیه وآله) مى باشد و «كتاب مبین»، على(علیه السلام) مى باشد.
و امام «اللّیلة»، فاطمه(علیها السلام)مى باشد 9. آرى، حقیقت لیلة القدر،
وجود یگانه زهراست. انفاق زهراء(علیها السلام ( ان الابرار یشربون من
كاس كان مزاجها كافورا، عینا یشرب بها عباد الله یفجرونها تفجیرا، یوفون بالنذر ویخافون
یوما كان شره مستطیرا، ویطعمون الطعام على حبه مسكینا ویتیما واسیرا، انما نطعمكم لوجه
الله لانرید منكم جزاء ولاشكورا، انا نخاف من ربنا یوماً عبوسا قمطریرا، فوقاهم الله
شر ذلك الیوم ولقاهم نضرة وسرورا، وجزاهم بما صبروا جنة وحریرا
(دهر، 76/5 ـ 12); به یقین ابرار (و نیكان) از جامى
مى نوشند كه با عطر خوشى آمیخته است، از چشمه اى كه بندگان خاصّ خدا از آن مى نوشند،
و از هر جا بخواهند آن را جارى مى سازند، آنها به نذر خود وفا مى كند، و از روزى كه
شر و عذابش گسترده است مى ترسند، و غذاى (خود) را با اینكه به آن علاقه (نیاز) دارند،
به «مسكین» و «یتیم» و «اسیر» مى دهند، (و مى گویند:) ما شما را بخاطر خدا اطعام مى
كنیم، و هیچ پاداش و سپاسى از شما نمى خواهیم، ما از پروردگارمان خائفیم در آن روزى
كه عبوس و سخت است. (بخاطر این عقیده و عمل) خداوند آنان را از شرّ آن روز نگه مى دارد
و آنها را مى پذیرد در حالى كه غرق شادى و سرورند. و در برابر صبرشان، بهشت و لباسهاى
حریر بهشتى را به آنها پاداش مى دهد. به اتفاق اهل سنت این
آیات در شأن، فاطمه(علیها السلام) على و حسن و حسین(علیهم السلام) نازل گردیده و ما
در اینجا فقط اكتفا به عبارت زمخشرى مى نماییم در كشاف در تفسیر سوره هل اتى ص 239
از ابن عباس روایت كرده كه حضرت امام حسن و امام حسین(علیهما السلام) مریض شدند، رسول
خدا(صلى الله علیه وآله) با جماعتى به عیادت آمدند آن حضرت به على(علیه السلام)فرمودند:
یا على اگر نذرى براى شفاى فرزندان خود بنمایى مناسب است. آن حضرت با فاطمه زهراء و
فضه خادمه نذر كردند كه هر گاه آن دو بزرگوار صحت یافتند، سه روز روزه بگیرند، چون
شفا یافتند چیزى در خانه نبود، امیر المؤمنین به نزد شمعون خیبرى یهودى آمد و سه صاع
جو قرض گرفت. فاطمه آن را آرد كرد. پنج قرص آن را طبخ نمود. وقت افطار مسكینى در خانه
آمد و سؤال نمود. امیر المؤمنین نان خود را به سائل داد. فاطمه زهراء و حسن و حسین
و فضه خادمه با امیر المؤمنین اقتدا كردند و همگى نان خود را به سائل دادند و با آب
افطار كردند. شب دوم چون خواستند افطار كنند، یتیمى در خانه
آمد و سؤال كرد. هر پنج نفر نان خود را به سائل دادند و با آب افطار كردند. و همینطور شب سوم هر پنج
نفر نان خود را به اسیرى دادند و با آب افطار كردند. چون صبح روز سوم شد امیر المؤمنین(علیه
السلام)دست حسنین را گرفت و به خدمت رسول خدا(صلى الله علیه وآله) آمدند... رسول خدا(صلى
الله علیه وآله)از دیدار آنها سخت شكسته خاطر گردید، به خانه فاطمه آمد، آن مخدره را
در محراب عبادت دیدند كه شكم او به پشت خشكیده و دیده هاى حق بینش به گودى فرو رفته
است. در آن حال جبرئیل نازل شد و عرض كرد: «هنیأ لك یا رسول اللّه خذ هذه السورة» سپس
سوره هل اتى را بر او قرائت كرد10. عامه و خاصه روایت كردند
كه این آیات در شأن فاطمه(علیها السلام) و على و حسنین نازل گردیده است. به ادامه مطالب مراجعه شود ادامه مطلب طبقه بندی: فضایل فاطمه زهرا(علیها السلام)، برچسب ها: فضایل فاطمه سلام الله علیها، بانوی بهشت، زهرای اطهر، خلیل صارمی نایینی، استاد نایینی بنیانگذار کونگ فو تو آد در مناطق شرق اصفهان بزرگ دهه 60، استاد نایینی، استاد ناصر، [ پنجشنبه 1397/11/18 ] [ 11:02 بعد از ظهر ] [ میلاد صارمی نایینی ]
نتیجه از آنچه كه گذشت روشن
گردید كه در آیات متعدد قرآن مجید، كتاب مقدس مسلمانان، از فضایل حضرت فاطمه (علیها
السلام) نام برده شده است، و آن حضرت مورد تقدیر و ستایش قرار گرفته است، و نیز
روشن گردید كه حضرت فاطمه دختر رسول خدا(صلى الله علیه وآله) داراى عصمت، طهارت و
شفاعت كبرى است. و بهترین انسانها از نسل او قرار داده شده است، خشنودى خدا و رسول
خدا(صلى الله علیه وآله) در خشنودى فاطمه است. او بهترین عبادت كنندگان و بهترین
زنان جهان است. از انفاقش به عنوان بهترین انفاق نام برده شده است. امید كه با
شناخت و درك فضایل حضرت او را در زندگى دنیا و آخرت الگو و سرمشق قرار دهیم. ......................... [1] . نگاه كنید به مهدى نیلى پور، فرهنگ فاطمیه،
انتشارات مركز فرهنگى شهید مدرس، اصفهان، چاپ اول 1380. مسعود پور سیّد آقایى،
چشمه در بستر، ص 21، مؤسسه انتشارات حضور، قم، چاپ سوم 1381. [2] . چشمه در بستر، ص 474. [3] . همان. [4] . فرهنگ فاطمیه، ف، پیشین، ص 476. [5] . استاد محمد تقى مصباح یزدى، جامى از زلال
كوثر، تحقیق و نگارش محمد باقر حیدرى، ناشر انتشارات مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام
خمینى، چاپ دوم 1381. [6] . مجمع البیان، شیخ طبرسى، ج 27، ص 309. [7] . مجمع البیان، پیشین، ص 21. [8] . سید عبدالرزاق مقرم، صدیقه شهیده،
زهراء(س)، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم. [9] . جامى از زلال كوثر، ص 17، (به نقل از تفسیر
برهان، ج 4، ص 158). [10] . آقاى شیخ ذبیح اللّه محلاتى، ریاحین شریعه،
ج اول، ص 157 ـ 159، انتشارات دار الكتب الاسلامیة، چاپ چهارم 1364. [11] . تفسیر مجمع البیان، شیخ طبرسى، ج 10، ص
382، ناشر مؤسسه الاعلمى للمطبوعات، بیروت، چاپ اول 1415. [12] . ریاحین الشریعه، پیشین، ص 152ـ 153. [13] . ریاحین شریعه، پیشین، ص 153. [14] . سخنرانى مقام معظم رهبرى در سمینار بررسى
زن در جامعه، 10/12/64. [15] . جامى از زلال كوثر، پیشین، ص 101 [16] . ریاحین شریعه، پیشین، ص 154. [17] . ریاحین شریعه، پیشین، ص 155. [18] . همان. [19] . ریاحین شریعه، پیشین، ص 156. [20] . ریاحین الشریعه، پیشین، ص 305. [21] . ریاحین الشریعه، پیشین، ص 306. [22] . همان، پیشین، ص 307. [23] . همان. [24] . فرهنگ فاطمیه/ ف، پیشین، ص 479. میلاد صارمی نایینی طبقه بندی: فضایل فاطمه زهرا(علیها السلام 2) ، برچسب ها: فضایل فاطمه، بانوی بهشت، زهرای اطهر، خلیل صارمی نایینی، استاد نایینی بنیانگذار کونگ فو تو آد در مناطق شرق اصفهان بزرگ دهه 60، استاد نایینی، استاد ناصر، [ پنجشنبه 1397/11/18 ] [ 12:05 قبل از ظهر ] [ میلاد صارمی نایینی ]
|
![]() |
|
![]() | ||
[ طراحی : ostadnaser ] [ Weblog Themes By : iran skin ] |